70 aastat kauneid naeratusi
Juba 1951. aastast vastutab tallinlaste kauni naeratuse eest Toompuiesteel puiesteel asuv hambakliinik. Täna pakuvad selles ajalooga majas tipptasemel teenuseid enam kui kuuskümmend hambaarsti, kelle hulgas on nii kogenud spetsialiste hambaravi, kirurgia, proteesimise, ortodontia kui ka implantoloogia vallas. Pikk ajalugu on andnud teadmised sellest, kuidas kaotada hambaarsti juurde tuleku ümbert ära hirmud ja muuta kogemus meeldivaks.
Kampaania „70 põhjust naeratamiseks“ eesmärk ongi tutvustada laiemalt neid inimesi, kes täna Tallinnas inimeste hammaste eest hoolitsevad, tutvustada teenuseid, mida 2004. aastast Tallinna linna poolt loodud sihtasutusena tegutsev kliinik pakub, milline on klientide arvamus Eesti ühest vanimast siiani toimivast asutusest ja mida on plaanis tulevikus oma klientidele pakkuda.
Tallinna Hambakliiniku peamisteks võludeks peavad kliendid kolme põhilist põhjust: kliinik asub ideaalses asukohas ükskõik, millisest linnaotsast vaadata – ühistranspordiga pääseb maja ette ja ka ratastoolis liikuvad inimesed saavad hõlpsalt kliinikusse. Lisaks on kliinik tuntud ja sellel on pikk ajalugu, mis omakorda tähendab, et teenus mida pakutakse on kvaliteetne. Mis aga ehk kõige olulisem – kliinik on lahti iga päev, nii pole kartust, et ka traumade ja vajaduse korral peaks vastuvõtuks ootama nädalapäeva. Ka riigipühadel ei jäeta kedagi hätta.
Kõik algab meeldivast suhtumisest
Hambaarsti juurde minek on alati seotud stigmade ja hirmudega, Tallinna Hambakliinik on aga suutnud need kõik purustada. Kliendid peavad väga lugu oma arstist ja peamine tagasiside ongi enamasti seotud sellega, et arst suutis väga oskuslikult nullida tooli istunud närvilise patsiendi hirmud. Hambaarsti arsenalis on selline oskus arstioskuste kõrval kõige olulisem. Teise olulise asjana, mida kliendid on tagasisides kliinikule öelnud on, et arstid hoolitsesid patsiendi eest palju enam kui seda ehk oodati. Kuni selleni, et arstid helistavad suurema protseduuri järgselt patsientidele koju, et uurida, kuidas enesetunne on.
Kliiniku poolt läbi viidud rahulolu uuringust selgus, et lausa 75% patsientidest on teenustega väga rahul ja veel 19% rahul. Kuigi palju ei anna need numbrid võimalust kahelda selles, et teenus, mida Kaarli puiestee majas pakutakse on absoluutselt tipptasemel. Lähemalt lugege aga Tallinna Hambakliiniku patsientide tagasiside kohta SIIT.
Hammaste eest hoolitsemine algab lapsepõlves
Tallinna Hambakliinik püüab aga lisaks hammaste ravimisele tegeleda ka ennetustööga ja õpetada inimesi ise oma hammaste eest paremat hoolt kandma. Ning nagu selgub kliiniku inimestega vesteldes, siis algab hammaste eest hea seismise õppimine juba lapsepõlvest. Kliiniku arste ja õdesid hämmastab tihti kui vähe teavad inimesed, kuidas oma hammaste ja suu eest hoolt kanda. Näiteks peab pidevalt patsientidele selgitama, et hambaid peab pesema kaks korda päevas, minimaalselt 2 minutit ja et kasutama peaks lisaks harjale ning pastale ka hambaniiti, keelekaabitsat ja suuloputusvedelikku. Hambakliiniku ravijuht Anastassia Kuldmaa ütleb, et hambaarsti juures käimisega on nagu autohooldusega – peaks igal juhul korra aastas läbi astuma, isegi kui ei tundu, et midagi oleks viga.
„Me käime autohoolduses kord aastas. Me oskame selle kuluga arvestada ja see annab meile kindlustunde, et sõidame järgmise aastani murevabalt. Kui me tehnikasse niimoodi suhtume, siis miks me oma kehasse peame teistmoodi suhtuma. Meie keha on ainuke ja üks ning meil on selles elada väga kaua. Kui me autot võime vahetada, siis oma keha me vahetada ei saa. Regulaarne läbivaatus ja hooldus on iseenesestmõistetav. Asi ei ole rahas, asi on lugupidamises oma keha vastu,“ lisab ravijuht. Pikka ja sisukat intervjuud ravijuhiga hambamüütide ja põhiliste hirmude teemal loe SIIT.
Kliiniku suuhügieeniõde Anne Ruus lisab sellele, et suutervis sõltub väga paljudest asjadest, näiteks ka inimese ametist ja elustiilist, aga kõige rohkem ikka sellest, kuidas inimene toitub ja oma hambaid peseb ning missugused on tema harjumused.
„Mind jätkuvalt üllatab, kui vähesed on meie inimeste teadmised selle kohta, kuidas suutervise eest hoolitseda. Paljud täiskasvanud pöörduvad hambaravikabinetti aga alles siis, kui olukord suus on juba halb,“ ütleb Ruus ja lisab, et Üheks kõige olulisemaks teguriks suutervise hoidmisel on ikkagi õige toitumine. Aga mida see tähendab?
„Näiteks on inimestel harjumus pidevalt midagi näksida või ampsata, see aga tekitab hammastele kattu ja nii on hambaaukude teket raske vältida. Kui aga pärast päevast söömist juua puhast vett või suu lihtsalt veega üle loputada ja meeles pidada, et toidukordade vahe võiks olla 2–3 tundi, on hammaste tervis kohe palju parem,“ räägib Ruus. Mis rolli mängib kliinikus suuhügieeniõde, sellest loe pikemalt SIIT.
Hambaravi tulevik on mobiilne
Kuid nagu mainitud, siis ei seisa hambaravi paigal, samuti ei seisa paigal Tallinna Hambakliinik. Pidevalt otsitakse uusi viise, kuidas oma tööd parandada, kuidas jõuda veelgi laiema ringi inimesteni. Kõike selle jaoks, et parandada meie kõikide hammaste tervist ja jagada teadmisi nende eest hoolitsemisel. Nii näeb 2022. aasta sügisel ilmavalgust juba viimased kaks aastat planeeritud ja hoogsalt töös olnud projekt, mis toob kvaliteetse ja asjakohase hambaravi eelkõige koolilastele mugavalt kätte. Samuti neile, kel hambakliinikusse minemine raskendatud, näiteks hooldekodude elanikele. See tähendab, et hambaarst sõidab sinna, kus on tema patsient.
„Varasemalt tegeles Tallinna Hambakliinik koolihambaraviga, aga juba peaaegu 20 aastat tagasi on praktiliselt kõik sellised hambaravikabinetid kinni pandud. Selliste hambaravikabinettide ülalpidamine oli väga kallis, keeruline ja ka palju asju seadusandluses muutsid selle raskeks,“ ütleb kliiniku juhatuse esimees Maksim Volkov. Volkovi sõnul on Tallinna Hambakliinik mitmete sotsiaalprojektide raames koolilaste hammaste tervist uurinud ning kahjuks ei ole näiteks 6.–7. klassi õpilaste seas olnud vaatepilt alati sugugi hea. Sellest, kas liikuv hambaarstikabinet võiks sõita ka Sinu kooli, loe pikemalt SIIT.
Veel on uuendusena Tallinna Hambakliinikus tänapäevased vahendid ravi alustamisel tehtavate hambamudelit asendamiseks. Nimelt ei võeta enam hammastest jäljendit, millest siis valatakse mudel, tänapäeval skanneeritakse hambaharja meenutava vahendiga kogu suuõõn arvutisse ja ravi saab alata. Kokku hoitakse nii raha kui patsiendi kallist aega. Lisaks on müofunktsionaalse terapeuti Elena Onischik käe all hakatud kliinikus pakkuma ka koolieelsetele lastele logopeediteenust, et ennetada tulevasi probleeme. Pikemalt loe ka teistest uutest innovatsioonidest Tallinna Hambakliinikus juba SIIT.
Hambaravi ei seisa paigal vaid areneb pidevalt edasi ja Tallinna Hambakliinik püsib nende uuendustega pidevalt samal pulgal. Kaunist naeratust kõigile!
Lähemalt uuri hambakliiniku ja teenuste kohta siit: www.hambapol.ee