Fütoöstrogeenid ehk taimsed östrogeenid käituvad sarnaselt inimkehas toodetud östrogeenidele. Toome välja 11 toiduainet, milles leidub olulisel määral taimset östrogeeni.


Kuidas mõjutavad fütoöstrogeenid tervist?

Fütoöstrogeenidel on östrogeeniga sarnane keemiline struktuur ja seetõttu võib ta ka edukalt jäljendada selle hormonaalset käitumist kehas.

Fütoöstrogeene on erinevaid. Neil võib olla nii östrogeeniline kui ka antiöstrogeeniline mõju. See tähendab, et kui mõnel on võime östrogeenide taset kehas tõsta, siis teised võivad hoopis seda langetada.

Teaduslikult on tõestatud fütoöstrogeenide tarbimise positiivne mõju kolesteroolile, menopausi sümptomitele ja osteoporoosile. Fütoöstrogeene seostatakse isegi väiksema riskiga haigestuda vähki.

1. Linaseemned

Linaseemnetes on külluslikult lignaane, mis käituvad fütoöstogeenidena. Lignaanide sisaldus neis on lausa 800 korda suurem kui teistes taimsetes toiduainetes.

Teaduslikult on tõestatud, et linaseemsetes leiduvad fütoöstrogeenid aitavad vähendada rinnavähi riski, eriti menopausijärgses staadiumis naistel.

2. Sojaoad ja edamame

Sojaubadest valmistatakse erinevaid taimseid toiduaineid nagu tofu ja tempeh, kuid neid saab ka ümbertöötlemata kujul nautida, näiteks edamamena. Edamame oad on rohelised ja toored sojaoad, mida müüakse enamasti külmutatult ja koorimata kujul.

Nii sojaubades kui ka edamames on palju proteiine, vitamiine ja mineraale. Lisaks leidub neis palju fütoöstrogeene – isoflavoone. Soja isoflavoonid käituvad inimorganismis sarnaselt östrogeeniga ning võivad seetõttu östrogeenisisaldust veres tõsta. Kusjuures kõrgemat östrogeenitaset seostatakse ka väiksema rinnavähi riskiga.


3. Kuivatatud puuviljad

Maitsvates ja mugavalt söödavates kuivatatud puuviljades on palju kasulikke kiud- ja toitaineid. Lisaks leidub neis ka palju erinevaid fütoöstrogeene.

Mõned suurema fütoöstogeenide sisaldusega puuviljad on näiteks datlid, kuivatatud ploomid ja aprokoosid.

4. Seesamiseemned

Seesamiseemnetes leidub lisaks teistele toitainetele ka külluslikult fütoöstrogeene.

Ühes uuringus lausa tõestati, et seesamiseemne jahu võib tõsta menopausijärgses staadiumis naiste östrogeenitaset. Uuringus osalenud naised tarbisid 50 grammi seesamiseemne jahu päevas viie nädala jooksul. Lisaks östrogeenitaseme tõusule paranes ka uuringus osalejate kolestroroolitase veres.

5. Küüslauk

Kuigi inimuuringuid on vähe tehtud, siis loomkatsete tulemusel on selgunud, et küüslauk võib mõjutada östrogeeni taset veres.

Lisaks selgus ka ühe kuu pikkusest uuringust, et küüslauguõli võib kaitsta luude hõrenemise eest, mida seostatakse östogeenitaseme langusega. See fenomen vajab aga veel täiendavat uurimist.

6. Virsikud

Virsikud on täis erinevaid vitamiine ja mineraale. Neis on palju ka fütoöstrogeene – lignaane. Uuringud on leidnud, et lignaanirikkad toidud võivad vanematel naistel vähendada rinnavähi riski lausa 15%.

7. Marjad

Marjades on rohkelt erinevaid vitamiine, mineraale, kiudaineid ja kasulikke taimseid ühendeid, sealhulgas fütoöstrogeene.

Kõige rikkalikumad fütoöstrogeenide allikad on maasikad, jõhvikad ja vaarikad.

8. Tofu

Tofu on levinud taimse proteiini allikas, mida kasutavad veganid ja taimetoitlased loomse proteiini asendamiseks. Lisaks on tofu ka suurepärane fütoöstrogeenide allikas, enamasti sisalduvad selles isoflavoonid. Sojatoodetest on just toful kõige kõrgem inoflavoonide sisaldus.

9. Ristõielised köögiviljad

Risõieliste köögiviljade alla kuulub suur hulk taimi erinevade maitsete, tekstuuride ja toitainete sisaldusega.

Fütoöstrogeenide poolest rikkad ristõielised köögiviljad on kapsas, lillkapsas, brokoli ja rooskapsas.

10. Tempeh

Tempeh on hapendatud sojatoode, mis on liha asendajana taimetoitlaste ja veganite seas väga populaarne. Seda valmistatakse hapendatud sojaubadest ja vormitakse seejärel tihkeks koogiks.

Tempeh pole mitte ainult suurepärane proteiini, prebiootikumide, vitamiinide ja mineraalide allikas, vaid sisaldab ka suurel määral fütoöstrogeene, eriti isoflavoone.

Allikas: www.healthline.com