Degustatsioonis osalenud Tere Emma kohupiimakreemides sisalduvat suhkrut on maitsete üleselt vähendatud ligi 30%. Kui varasemalt sisaldas Emma kohupiimakreem banaaniga 16g suhkrut ja vaniljega 17g suhkrut, siis praegu vastavalt 10g ja 13g suhkrut 100g kohta.

Tere kestliku arengu juhi Katrin Tamme sõnul on suhkru vähendamisega toodetes tegeletud aastaid. „Kui järg jõudis Emma kreemideni, otsustasime teha julge sammu ja vähendasime maitsete üleselt suhkrut ligi 30%, seda eelkõige põhjusel, et toode on suunatud lastele,“ ütles Tamm ning lisas, et kõige keerulisem on vähendada suhkrusisaldust juba poelettidel olevatel toodetel, sest maitsed on inimestele juba tuttavad. „Suhkrusisalduse muutmine tarbija lemmiktoodetes muudab ka maitset ja see ei pruugi kõigile meelt mööda olla.“

Valio Gefilus laktoosivaba mustikajogurtil on viimaste aastatega vähenenud suhkrusisaldus 100 grammi toote kohta 14 grammi pealt 9,8 grammi peale, vähenedes sealjuures 30%, mis tähendab, et igas 380 grammises topsis on nüüd suhkrut pea 16g ehk 4 teelusikatäie võrra vähem. Et tarbija jaoks ei oleks maitsemuutus nii järsk, toimus suhkru vähendamine järk järgult.

Valio Eesti turundus- ja tootearendusdirektor Nele Jõemaa lisas, et piimatoodete suhkruvähendamise protsessis on üks väga oluline nüanss, mida tihti ei osata arvesse võtta. „Suhkrute kogus piimatoodete pakendil ei võrdu valge lisatud suhkru kogusega, sest piim sisaldab juba looduslikult 100g kohta ca 5g naturaalset piimasuhkrut ehk laktoosi. Lisaks kasutatakse paljudes piimatoodetes marju ja moose, mis lisab piimatootele ka naturaalset puuviljasuhkrut. Seega ei ole piimatoodete suhkrusisaldus üldsegi sedavõrd kriitiline, nagu meile võib pakendit lugedes tunduda. Sellegipoolest plaanime jätkata oma tooteretseptides valge suhkru vähendamisega, et ka vähemmagusamate toodete armastajatel oleks poelettidel valida laia sortimendi seast“ lisas Jõemaa..

Joogitootjatest osales degustatsioonis A Le Coq oma teada-tuntud Traditsioonilise Limonaadiga, mille suhkrusisaldust on vähendatud kolm korda: aastal 2012, 2018 ja 2021. Kokku on traditsioonilise Limonaadi suhkrusisaldus vähenenud 14%.

Tarbija pole järsuks suhkrusisalduse vähendamiseks valmis

A Le Coqi turundusjuhi Katrin Vernik tõi välja, et korraga ei ole võimalik müügil olevate toodete suhkrusisaldust vähendada. „Suhkrusisalduse vähendamine on aeglane protsess nii tootearenduses kui tarbija harjumises. Suhkrusisaldust ei saa vähendada nagu kaupluse allahindluse kampaaniate protsente, vaid ikka 2-5% kaupa, siis oodata paar aastat ning viia retseptuur taas uuele ringile,“ lisas Vernik.
Lisaks limonaadile ja piimatoodetele proovisid osalejad ka jäätises sisalduvaid suhkruid, seda Premia 47% vähema suhkrusisaldusega koorejäätise ja 40% vähema suhkruga mango-passionvilja koorejäätise näitel, mis on välja arendatud koostöös Toidu- ja Fermentatsioonitehnoloogia Arenduskeskuse (TFTAK) teadlastega ning müügil juba mitu aastat.

Premia turundusjuhi Triin Lõokese sõnul tuli jäätisele omase struktuuri, maitse ja säilivuse saavutamiseks näha kõvasti vaeva. „Pärast põhjalikku arendustööd ja katsetamist jõudsime teadlastega koostöös selleni, et kõige parem lahendus on suhkru vähendamisel kasutada inuliini ehk looduslikku päritolu madala kalorsusega kiudainet, mille näol on tegemist meie keha jaoks olulise prebiootikumiga. Suhkru asendamisel inuliiniga olid jäätiste omadused ja maitse kõige sarnasemad turul olevate jäätistega, samuti aeglustus inuliini kasutamisel ka jää kristallisatsioon,“ ütles Lõoke.

Üle poole Eesti toidutootjatest on ainuüksi viimasel aastal vähendanud toodete suhkrusisaldust 10 ja enam protsenti, toonud turule vähema suhkrusisaldusega uusi tooteid ning valmis tootearenduseks ja suhkurvaesema toidulaua pakkumiseks ka lähiaastatel, võtab kokku Toiduliidu värske analüüs. Samal ajal näitab eestimaalaste magusatarbimise uuring, et suur enamus ei ole valmis suhkrusisaldusega toodetest loobuma.

Suhkur on organismile vajalik ning tasakaalus toitumise osa, seega pole eesmärk suhkur toidulaualt täielikult kaotada. Küsimus on veelgi enam tarbijate ootustes ja maitses ning kui kiiresti maitsemuutustega harjutakse. Tootjate sõnul on seetõttu lihtsam tulla turule täiesti uue tootega kui minna juba tuntud lemmiktoote kallale.

Loe hiljem
Jaga
Kommentaarid