Paljud ei pese banaane ega muid kooritavaid puuvilju. Tee seda aga kindlasti ja sooja veega, sest puuvilja koortelt võid saada nakkustekitaja. Vaid oma koduaia õunapuu vilju on julgem mittepestuna süüa. Muidugi vaid siis, kui elad saastamata piirkonnas.

2. Seedehäirete korral võta söetablette
Suur grill-liha söömine võib kergesti põhjustada seedehäireid, millest pääsemiseks hoia toidulaud tasakaalustatuna. Jäätisearmastajad, kes piimasuhkurut ei talu, võivad samuti end ebamugavalt tunda. Jäätisest siiski loobuma ei pea, sest apteegist saab soetada laktoosi lagundada aitavaid tablette.

Soolenakkuse või kõhuviiruse korral võta probiootikume, Sorbexi kontsentreeritud söekapsleid või Smecta pulbrit, mis on abiks liigsete gaaside sidujana. Arstikeskusesse pöördu juhul, kui märkad väljaheites verd, rohkelt lima ja sul on kõrge palavik, mis 2–3 päeva jooksul ei taandu. Siis võib tegu olla toidumürgituse või bakteriaalse soolenakkusega.

3. Kaitse silmi kirka päikese eest
Nii nagu sa kaitsed suvel oma nahka, pead hoidma ka silmi UV-kiirguse eest. Lisaks kirkale päikesele teeb silmadele liiga veepinnalt tagasi peegelduv kiirgus. Tagajärjeks võib olla silma sarvkesta päikesepõletus, millest annab märku pisaravool, vahel ka valulikkus. Tugev UV-kiirgus võib põhjustada kahjustuse ka silmaläätsel — tekib hägusus ja sellest areneb edasi kae.
Vali endale korralikud UV-kaitsega päikeseprillid. Lihtsalt tumeda klaasiga prillidest pole tolku, pigem teevad need kahju, sest pupillid laienevad ja silmapõhja jõuab veel enam UV-kiirgust. Polariseeritud prilliklaaside eeliseks on filter, mis tõrjub hajusvalguse ja peegeldused. Sageli on täiskasvanutel korralikud prillid olemas, aga lapsed kipuvad ununema. Lisaks veel üks tähelepanek: prillid pakuvad sulle kaitset ainult juhul, kui need ikka kotipõhjast välja õngitsed.

4. Kõrvapõletik! Jah, see on võimalik
Ilmselt mõtlesid, et kõrvapõletik on küll viimane asi, mis sind suvel tabada võiks, aga võta näpust! Väliskõrvapõletik perearste suvel ei üllata. Haigus tekib halva hügieeni tagajärjel: käid ujumas, pärast jääb vesi kõrva vaigukorgi taha kinni ning seened ja bakterid saavad seal rõõmsasti paljuneda. Ja mida muud neil teha kui põhjustada põletikku.

Probleemi alged on sageli vatipulgad, millega kõrvu puhastad. Sa oled kindlasti kuulnud, et seda ei tohi teha, aga mõtled, et pole siiani midagi juhtunud, siis ei juhtu ka edaspidi. Vatipulgaga lükkad sa vaigukorgi aga sügavamale kõrva ja tekitad sel moel ummistuse. Selle vältimiseks puhasta oma kõrvu vaigust, mille kuulmekäigu eesosas asuvad ripsmed on toonud kuulmeavale lähemale, väikese sõrmega (iga inimese väike sõrm mahub kuulmekäiku). Kui vaigu konsistents on kuivem, leiad apteegi käsimüügist lahustavaid tilku. Kõrvu saad lasta loputada ka perearstikeskuses. Kui väliskõrvapõletikud on sinu sagedased külalised, tasub kuulmekäike pärast peapesu ja ujumas käimist (ka basseinis) leige fööniõhuga kuivatada.

Pikaajalise nohu tüsistusena võib tekkida ka keskkõrvapõletik. Löögi all on eelkõige allergikud, kes pole ninaturse leevendamisega toime tulnud. Heinanohu põdejatele on ravimid, mis regulaarse kasutamise korral elukvaliteeti parandavad. Pöördu kindlasti nõu saamiseks perearsti poole.

5. Ole kliimaseadmega ettevaatlik
Kui väljas on väga palav, hakkavad nii autos kui ka siseruumides undama konditsioneerid. Oluline on säilitada terve mõistus — kui väljas on +30 kraadi, siis pole mõistlik tekitada enam kui kümme kraadi külmemat temperatuuri siseruumides. Kui autos puhub külma õhku õlale või käele, algavad toestikusüsteemi vaevused.

“Temperatuuride vahe võiks olla 4–5 kraadi, see ei tohi kujuneda kehale stressoriks,” hoiatab dr Jaanson. Meie keha talub küll järsku temperatuurimuutust — näiteks sauna, jääaugus suplemist jne –, aga vaid lühikest aega. Neis oludes ei viibi keegi 10–12 tundi! Kui sa pole karastunud, siis suurte temperatuurikõikumiste korral annavad endast kohe märku keha nõrgad kohad.

6. Angiin ja viirushaigused
Konditsioneeride ohtrast kasutamisest annavad perearstidele kiiresti märku mädased angiinid. See võib olla päris ebameeldiv ehmatus, kui valus kurguhäda tabab suvel. Angiini tunnused on kõrge palavik, lihase-, liigese- ja peavalu ning muidugi valulik neelamine. Ära kaua kannata, vaid sea kohe sammud perearsti juurde, antibiootikumravist pole pääsu. Mida rutem alustad, seda kiiremini leiad leevendust.

Palju räägitakse sesoonsetest gripiviirustest , mille vastu saab end vaktsineerida, ent ka suvel on parajal hulgal viirusi, mis võivad sind jalust rabada. Need pääsevad organismi siis, kui keha vastupanuvõime on nõrk. Tagajärjeks köha, nohu, palavik. Keset suve!
Noored ja terved taluvad suuri temperatuurikõikumisi kergemini. Kui oled aga hiljuti põdenud mõnd viirushaigust või sul on krooniline tervisehäda, võtab “öökülm” sind kergemini ära. Mõtle hoolikalt, mida sa selga paned, et oma tervist hoida. Eesti suves on hea hoida käepärast kindad, sokid ja sall. Väga tähelepanelikud peavad olema ka need, kes reisivad Eesti 30 miinuskraadiga talvest Taisse 30 plusskraadi kätte puhkama.

7. Nohu ja köha
Kuigi rahvasuus nimetatakse köha ja nohu külmetushaigusteks, siis tegelikult on külmetamisega siin pistmist kaudselt. Külmetades (olgu suvel või talvel) veresooned ahenevad ja immuunsüsteem ei tule meie ümber keerlevate viirustega toime. Tegu on viirushaigustega ja kui saad need tõved külge suvisel ajal, tuleb neisse suhtuda sama tõsidusega kui talvel.

Sul tuleb nüüd minna päriselt puhkerežiimile, juua palju vedelikku ja sümptomeid leevendada: ninaturset vähendada ning kurguvalust jagu saada. Köha korral on vaja röga veeldada. Kui tõuseb palavik ja haigus 5–7 päevaga ei möödu, sea sammud arsti juurde.

Kui ninakoopad on turses ja hingamisteid lahti ei saa, võib olukord päädida põsekoopapõletikuga. Seepärast ära kaota nohu korral valvsust! Põsekoopapõletikku põhjustab ka ülalõualuu hambajuurepõletik, aga seda juhtub igal aastaajal.

8. Põiepõletik
Suvi on uute suhete alguse aeg. Enesestmõistetavalt on väga oluline hoolitseda, et seksuaalvahekorrad oleksid kaitstud. Paraku hakkab suguhaigustesse nakatumine tõusutrendi näitama juba kevadisel ajal. Paslik on rääkida ka seksuaalelu hügieenist, mis aitab vältida naisi suvel kimbutavat põiepõletikku. Nimelt on aktiivsel suguelul ja põiepõletikul otsene seos, mistõttu nimetatakse seda haigust koguni mesinädalate tsüstiidiks.

Iga uus partner toob endaga kaasa oma pisikud ja muudab naise tupe mikrofloorat. See tekitab kehale lisastressi. Naise keha vajab uue partneriga kohanemiseks aega, aga kui seda ei anta ega järgita elementaarseid reegleid, ongi põiepõletik kohal.

Põiepõletiku peamine süüdlane on kolibakter, mis elutseb seedetraktis ja võib partneriga lähedust nautides sattuda kergesti valesse kohta ning hakata seal elama oma elu. Sina tunned seda ebameeldiva pakitsusena, mis iga natukese aja tagant tualetti ajab.

Ära ole kunagi vahekorras täis põiega ja pärast vahekordagi võiks üritada tualetis käia. Sel moel hoolitsed sa loomuliku isepuhastumise eest ehk loputad kuseteed uriiniga üle enne, kui haigustekitaja jõuab endale sinna n-ö pesa teha. Kui võimalik, käi pärast vahekorda ka pesemas.
Kel on korduvad põiepõletikud, peavad ka suvel hoidma jalad soojas. Unusta heaga ära paljajalu läbi kastemärja rohu kahlamine.

9. Joo ohtralt ja kata pea
Suvel on vedeliku tarbimine väga oluline. Täiskasvanu vajab kuuma ilmaga tööd tehes ja higistades 3–4 liitrit vedelikku (vesi, sooladega joogid, mahl, jahutatud tee). Kui sul on aga krooniline haigus ja süda ei suuda liigset vett kehast välja pumbata, ei tohi vedelikku üle tarbida. 1,5–2 liitrit vedelikku päevas on südamepuudulikkusega haigele piisav.

Kindlasti tuleb kanda peakatet, sest pea ei talu kuuma. Päikesepiste tekib siis, kui oled lauspäikese käes ilma peakatteta ega joo piisavalt. Vali väljas viibides varjulisem koht. Kui sul on krooniline haigus või tervisehäda, mõtle enne hoolikalt, kas minna avalikule üritusele. Ehk on targem vaadata tantsupidu telekast. Krooniline haige võiks alati nõu küsida oma perearstilt, kes teda hästi tunneb.

10. Organismi jõuvarude turgutamine
Suvi on puhkamiseks. Et see sul hästi õnnestuks, peaksid ühtejärge tööst eemal olema vähemalt kolm nädalat, parim on puhata järjest neli nädalat. Pole ühtegi tõenduspõhist immuunsüsteemi turgutajat, küll aga on teada, et puhanud organismi haigustele vastupanu võime on tugevam.
“Ükski kott ei seisa tühjalt püsti,” lisab Jaanson. “Puhkus on elukvaliteedi oluline osa ja see saab alguse piisavast ööunest. Puhkuse ajal annad ajule teistmoodi tegevust ja leiad taas üles selle, millest rõõmu tunned.”

Lisaks tuleb suvel oma “akud” puu- ja juurvilju täis laadida. Oma aiast ja turult pärinevad, ikka meie kodu lähedal kasvatatud marjad on talvel sügavkülmast võetuna parimad vitamiinid. Miks mitte karastada oma keha, aga alusta sellega tasapisi. Kui pole vastunäidustusi (nt väga kõikuv vererõhk), siis võid lausa oktoobri lõpuni ujumas käia. Ka terve ja karastunud krooniline haige võib seda endale lubada (nt liigesehaiged käivad külmakambris, veresoonkonnahaiged kuni novembrini meres ujumas).

Kui talvel leidsid mitmeid ettekäändeid, miks mitte liikuda, siis nüüd on aeg peitusemäng lõpetada. Kui oled end pingesse istunud ja elanud, siis lihaste liigutamisega saad hea enesetunde tagasi. See tõde kehtib igal aastaajal!