Tervisemurede korral on abiks perearsti nõuandetelefon. Millises olukorras tasub helistada?
(2)Saabumas on kauaoodatud puhkused, kuid suvi võib kaasa tuua ka mitmesugused terviseohud. Mis olukorras ja milliste tervisemuredega saab abi perearsti nõuandetelefonilt?
„Perearsti nõuandetelefon 1220 on abiks siis, kui inimene soovib teada, kas tema tervisemurega tuleks pöörduda erakorralise meditsiini osakonda, perearsti poole või saab olukorra lahendada koduste vahenditega. Nõuandetelefonilt saab abi ka siis, kui tervisemure tekib väljaspool perearsti tööaega, riiklikel pühadel, puhkuste ajal väljaspool kodukohta või välisriigis viibides,“ ütleb Confido esmatasandi terviseteenuse juht Diana Timošova.
Confido andmetel on selle aasta esimese viie kuuga perearsti nõuandetelefoni 1220 meedikutelt abi küsinud 108 336 inimest. „Tööpäeviti aitasime 69 061 inimest, nädalavahetustel oli pöördumisi 39 275. Enim on teinud inimestele muret palaviku ja viirustega seonduv (15 200 kõnet), küsimused ravimite (15 351) kohta, kõrge või madala vererõhuga seonduvad mured (9401 kõnet) ja tervishoiusüsteemi korraldusega seonduvad küsimused (8926). Sagedamini pöördutakse ka kõhuvaluga, erinevate lihaskonna valude ja ka traumade korral. Võrreldes eelneva aastaga on vaimse tervisega seotud kõnede arv kasvanud ligi kaks korda (2023. aastal 2947 vs. 2024. aastal 4559), märgata on ka ravimitega seonduvate pöördumiste arvu kasvu (2023. aastal 11 083 ja 2024. aastal 15 351),“ kirjeldas Timošova.
Suvisel ajal tasub nõuandetelefonilt küsida ravisoovitusi näiteks väiksemate vigastuste ja olmetraumade korral, nagu kukkumise tagajärjel tekkinud põrutused, haavad ja pindmised marrastused, samuti nahapõletuste hooldamise teemal. Ka esineb suvisel ajal rohkem allergiaid, nahalööbeid ja putukahammustusest tekkinud ärritusi, mille leevendamiseks saab samuti kasulikke nõuandeid 1220 meedikutelt.
Helistaja soovil saab nõuandetelefonilt ka isikustatud nõustamist. Selleks tuleb enne kõne algust end autentida mobiil-ID või Smart-ID-ga. Isikustatud nõustamisel saavad perearsti nõuandetelefoni meedikud hädavajadusel pikendada elutähtsaid ravimiretsepte või teha Terviseportaali sissekande töövõimetuslehe vajadusest, seda tehakse nädalavahetustel ning riigipühadel kella 8.00 kuni 22.00. 2024. aasta esimese viie kuuga on tehtud 3482 isikustatud nõustamist. Neist enim on olnud retsepti pikendamise soove, aga on ka teada antud töövõimetuslehe vajadusest.
Perearsti nõuandetelefon vastab kõnedele 24/7. Pöörduda võib nii eesti kui ka vene keeles. Ingliskeelset nõustamist osutatakse iga päev kella 15.00 kuni 17.00.
Hea teada enne helistamist telefonile 1220!
Enne helistamist kraadige ennast või abivajajat (eriti oluline väikelaste puhul!).
Võimalusel mõõtke vererõhku ja pulsisagedust ning pange info paberile kirja.
Kui tarvitate ravimeid, siis olge vajadusel valmis nõustajale nende kohta infot andma.
Hoidke paber ja pliiats käepärast, et saaksite vajadusel koduse ravi juhised kirja panna.
Hoidke võimalusel enda isikut tõendav dokument käeulatuses-
1220 numbrile helistades kehtib kõneteenuse numbri tavatariif ja hind kujuneb vastavalt helistaja telefonioperaatori hinnakirjale. Hinnainfo leiate veebiaadressilt www.1220.ee.