Kui palju on palju: kas kohvipaus teeb mind paksuks?


Kui palju on palju: kas kohvipaus teeb mind paksuks?
Pixabay

Pole vahet, kas sa oled preester, ehitaja või kontoritööline, me kõik vajame väikest kohvipausi, et taas produktiivseks saada. Millised on kohvipausi head ja halvad küljed?

Elle Kalamägi sõnul on inimestel kofeiini toime väga vastuoluline. Nagu ikka, on oma osa ka pärilikkusel – palju sõltub kofeiini lagundava ensüümi geneetilisest eripärast. On tõendeid, et regulaarne kohvi tarbimine vähendab riski Parkinsoni ja Alzheimeri tõve ning 2. tüübi diabeeti haigestumisel, kuid kohvi roll muudes tingimustes jääb ebaselgeks. Nagu ka kõikide teiste ainete puhul, on toimes määrav kogus. Nii mõjub tass kohvi virgutavalt, üle viie tassi võib juba teha agressiivseks ja põhjustada äkkvihapurskeid. “

Ühest küljest mõjub kohvi tarbimine ka kaalualandavalt.

Ühest küljest mõjub kohvi tarbimine ka kaalualandavalt. Elle Kalamägi tõdeb, et kofeiin suurendab rasvade lõhustumist ning rasvhapete kasutamist lihaste energiaallikana. "Seega saab tõepoolest kaalu langetada lihtsalt kohvi juures – lühiajalises plaanis," märgib Kalamägi. ja seletab kohvi kaalualandavat protsessi järgmiselt: „Peaaju saadab adrenaliini tootvatele rakkudele signaali, adrenaliin paiskub verre, tõuseb südame löögisagedus, maks vabastab glükoosi, rasvkoes algab rasvade lõhustamine.“

Seotud lood:

Kohvil on aga ka negatiivne külg. Pikaajalisel tarvitamisel see hoopis suurendab kaalu. "Pikaajaline stimulantide (s.h kohvi) tarvitamine rikub ära veresuhkru kontrolli. Stimulandid on organismile stressiallikad, mis mõjutavad organismi hormonaalset tasakaalu. Stressiseisundis suureneb neerupealsete hormoonide tootmine, mille tõttu need hormoonid „murravad sisse“ glükoosivarudesse ja viivad need verre, tagades niimoodi keha valmiduse võidelda kehale vajaliku hulga „kütusega“. Kortisool ehk stressihormoon reguleerib suhkru, valkude, rasvade, mineraalide ja vee ainevahetust. Kortisool suurendab omakorda söögiisu,“ ütleb Kalamägi.

Geeniuuringud kirjeldavad, et pooled inimesed on geneetiliselt kiired kohvi metaboliseerijad, teised aeglased, mis tähendab, et vastavalt sellele, kas oled kiire või aeglane kohvi metaboliseerija, on ka vastavalt kohvi mõju sinu tervisele, kas hea või halb.

Loe veel

Toitumisnõustaja räägib omast kogemusest: „Hakkasin regulaarselt ära väsima lõuna ajal ja siis jõin kohvi, et end ergutada. Nii hakkas see ring korduma iga päev- väsimus, jõin kohvi, mis ergutas ja mõne aja pärast jälle väsinud. Sain aru, et kohvijoomine tuleb lõpetada. Hakkasin jooma rohkem vett ja taimeteesid ja mõnikord lisaks puuvili ja minu lõunane väsimus kadus!“

Teiseks oluliseks asjaks, on hoolega valida, mida inimene kohvi kõrvale näksimiseks valib. Elle Kalamägi hoiatab, et kohvi joomine koos suhkruga, lisades kõrvale magusa saiakese, koogi või šokolaaditüki, annab tulemuseks võimsa koosluse. "Mõned inimesed muutuvad rohkem sõltuvateks süsivesikutest, teised kofeiinist, kuid enamus on sõltuvuses mõlemast. Nii või naa jätkavad need veresuhkru kontrolli lõhkumist, muutes inimese insuliin-resistentsemaks ja hoides niiviisi kõikuva kaalu ja energiataseme vangistuses."

Tunnetades oma keha, tehes tarkasid valikuid ja kombineerides oskuslikult erinevate toitudega, on võimalik oma energiatase kontrolli alla saada ja sellest nõiaringist välja rabeleda. "Samaaegselt põletad ka keharasvu, märgib toitumisnõustaja ja lisab, et inimese organism toodab teatud keemilisi ühendeid, nn neuromediaatoreid, milliste ülesandeks on osaleda käskluste ülekandmisel ajusse, mis määrab lõppkokkuvõttes ära selle, kas tunneme end energilise või väsinuna. "See protsess on küllaltki suures ulatuses toiduga reguleeritav, sest inimorganism suudab neuromediaatoreid sünteesida toidust saadavatest eelastmetest.“

Elle Kalamägi soovitab kohvipauside ajal juua hoopis rohelist taimeteed ja vett ning näljakorral tarbida ka erinevaid puuvilju, pähkleid või pähklisegusid.

Elle Kalamägi soovitab kohvipauside ajal juua hoopis rohelist taimeteed ja vett ning näljakorral tarbida ka erinevaid puuvilju, pähkleid või pähklisegusid. Samuti on abiks klaas smuutit või keefiri, mis annab väga hea täiskõhutunde. Ka klaas värskelt pressitud mahl on hea turgutaja ning snäkina sobivad kõrvale mõned kuivikud lehtsalati, tomati, kurgiga - ja miks mitte lisada sinna ka veel üks juustuviil.

Kui aga valida kohvitamiseks kohvik, siis tuleb olla toiduvalikutega ettevaatlik. Kui sa teed kohvipausi ajal pidevalt ebatervislikke joogi- ja toiduvalikuid, mõjub see paratamatult sinu tervisele ja puusajoonele.

Pixabay

Isegi siis, kui sa oled kursis, mis on tervislik ja mis mitte, on näljasena ja kiiruga väga keeruline menüüst midagi tervislikku välja valida. Ja kui oled näljane, tundub sarvesaiake palju maitsvam kui puuviljasalat. Seetõttu soovitab toitumisnõustaja valida kohvik juba varem välja ning eelistada kohta, mille menüü on tervislik. Kohvik, mille lettidelt saab kiirelt haarata toorasalati, smuuti või magustoiduks mõne puuviljatarretise. Kohvi asemel proovi vahelduseks erinevaid taimeteesid.

Ega kohvigi halb ei ole, kui oled geneetiliselt hea kohvimetaboliseerija ja tervis lubab. Kofeiini tarbimine peaks piirduma <300 mg / päevas, mis vastab kahele või kolmele tassile. Mõnikord võib ikka lubada ka hea magusa koogi, aga mitte pidevalt, sest siis hakkab see mõjuma tervisele ja tööjõudlusele halvasti, tekitades liigseid kilosid, veresuhkrukõikumisi ja energia ebatasakaalutust.

Kalamägi rõhutab: „Kohvipaus ei tohiks asendada sinu põhisööki! Tervislik valik on sinu valik, kui soovid olla terve ja suuta hoida oma energiavarusid terve päeva ühtlasena, siis on abiks „õige valik“!“

Allikas: ajakiri Tervis Pluss, september 2014

Jäta kommentaar
ARTIKLIT SAAB KOMMENTEERIDA AINULT REGISTREERITUD KASUTAJA!
Postitades kommentaari nõustud reeglitega
Loe kommentaare Loe kommentaare