Noorendav A
Kuidas toimib?
• Takistab naha kuivamist, vananemist ja kortsude teket.
• Muudab naha siledaks ja elastseks.
• Ennetab juuste väljalangemist.
• Leevendab aknet ja ekseeme.
• Tugevdab küüsi.
• Kaitseb limaskesti infektsioonide eest.
• Kaitseb õhus leiduvate saasteainete eest.
• Soodustab nägemist.
• Soodustab kolesterooli ainevahetust.
• Ergutab maomahlade eritumist, mis on vajalik valkude täielikuks seedumiseks.

Kust saab?
* erksavärvilised puu- ja juurviljad: tomat, kõrvits, spinat, porgand, lehtkapsas, aprikoos, paprika, apelsin;
* kalamaksaõli, loomamaks, neerud, rammusad piimatooted, kanamunad, või.

Hooldav B
Kuidas toimib?
• B1-vitamiin edendab naha, juuste ja küünte kasvu.
• B2-vitamiin takistab enneaegsete kortsukeste ilmumist suuümbruse piirkonda.
• B5-vitamiin stimuleerib kollageeni moodustumist ja juuste kasvu.
• B6-vitamiin vähendab aknet ja parandab mikrovereringet.
• B12-vitamiin aitab säilitada luumassi ja toetab vereloomet.

Kust saab?
B1: õllepärm, hirss, kaerahelbed, pruun riis, rukis, herned, sojaoad, maa-, kašu- ja pekaanipähklid, puna- ja pruunvetikad, nisuidud, täisteraviljatooted, päevalilleseemned, maks, linnuliha, lahja sealiha ja kala.
B2: hirss, kaerahelbed, pruun riis, rukis, herned, sojaoad, puna- ja pruunvetikad, nisuidud, päevalilleseemned.
B3: maks, piim, juust, munad, rasvased merekalad, kalamari, kanaliha ja õllepärm, maapähklid, kaunviljad, spargel, artišokid, rohelised lehtköögiviljad ja värske kartul.
B5: piim ja piimatooted, munad, maks, forell, kaunviljad, avokaado, idandid, täisteraviljatooted (eriti kaerahelbed), maa-, kašu-, pekaani- ja Kreeka pähklid, datlid, kuivatatud aprikoosid, brokoli, tomatid, pärm ja seened.
B6: maks, kala, munakollane, sea- ja linnuliha, eri pähklid, päevalille- ja seesamiseemned, kastanid, teravili, leib, kartul, avokaado, banaanid, pärm, kaunviljad, paprika, porgand, lillkapsas, brokoli.
B12: loomsed subproduktid (maks, neerud, süda), lõhe, sardiinid, makrellid, krabid, karbid, piimatooted, munad, veretoidud (verivorst, verikäkid).

Kirgastav C
Kuidas toimib?
• Parandab naha mikrovereringet.
• Kaitseb nahka UV-kiirguse eest.
• Tugevdab E-vitamiini toimet, olles oluline komponent sidekoe, sh kollageeni, liigeste ja luude arengut tagavates ainevahetusprotsessides.
• Koostöös E-vitamiiniga toimib naha kuivaks ja karedaks muutumise vastu, mis aitab ära hoida kortsude teket.
• Pinguldab nahka ja annab sellele sära.
• Võitleb pigmendilaikudega.
• Niisutab nahka.
• Vähendab tumedaid plekke ja ebaühtlast nahatooni.
• On tugev antioksüdant.
• Aitab kaasa haavade paranemisele, mille tulemusel paraneb naha füsioloogiline seisund.
• Võitleb väsimuse ja stressiga.
• Kindlustab immuunkaitse.
• Kaitseb valke, rasvu, süsivesikuid ja nukleiinhappeid (RNA, DNA) vabade radikaalide kahjuliku toime eest.
• Tasakaalustab vere kolesteroolitaset.

Kust saab?
* kodumaised marjad: maasikas, astelpaju, murakas, must sõstar, kibuvits, hapukirss;
* lehtkapsas, mädarõigas, petersell;
* tsitruselised, paprika, tomat, kiivi, kaalikas ja kartul.

Luid tugevdav D
Kuidas toimib?
• Soodustab nahakudede tugevust ja säilivust.
• Teeb luud terveks.
• Parandab kollageeni ja elastiini tootvate rakkude toimimist.
• Tugevdab immuunsüsteemi ja vähendab põletikke.
• Soodustab kaltsiumi imendumist seedetraktist.
• Aitab hoida normaalset südametegevust ja verehüübimist.
• Säilitab stabiilse närvisüsteemi ja vererõhu.

Kust saab?
* või, kalamaksaõli, rasvarikkad sardiinid, makrell ja tuunikala, vabast loodusest püütud lõhe;
* veisemaks, juust ja munakollane;
* päike.

Kaitsev E
Kuidas toimib?
• Kiirendab haavade ja (venitus)armide paranemist.
• Ennetab tselluliidi teket.
• Vähendab maksaplekke.
• Aeglustab rakkude vananemisprotsessi ning aitab nahka hoida nooruslikuna, vähendades kortsukesi.
• Parandab vereringet ja takistab trombide teket.
• Vähendab veekadu ja tugevdab naha kaitseomadusi.
• Mängib olulist osa lihaste rakulises hingamises, eriti südamelihastes.
• Soodustab toitainete transporti rakkudeni.
• Vähendab vere kolesteroolisisaldust.
• Mõjub soodsalt fertiilsusele.

Kust saab?
* taimeõlid, või, munad, kala, avokaado, pähklid;
* seemned, rohelised viljad, maapähklivõi, teraviljad.

Südant tervistav K
Kuidas toimib?
• Soodustab vere hüübimist.
• Kaitseb ja tugevdab kapillaaride seinu.
• Vähendab tumedaid silmaaluseid.
• Aitab kuperoosa ja rosaatsea korral.

Kust saab?
* tumerohelised lehtviljad: petersell, spinat, brokoli, leht- ja jääsalat, kapsas, spargel;
* kurk, värske roheline hernes;
* täisteranisu ja -kaer, idandid;
* kalasaadused;
* roheline tee.

Energiat andvad oomega-rasvhapped
Kuidas toimivad?
• Mõjuvad soodsalt immuunsusele.
• Väldivad trombotsüütide ehk vereliistakute kleepumist, parandavad vereringet ning vähendavad põletikke.
• On olulised luude, naha ja limaskestade, soolestiku ja aju terviseks.
• Soodustavad naha, juuste ja küünte kasvu.

Kust saab?
* Oomega-3: lina-, tudra-, seesami-, kanepi-, kõrvitsa- ja rapsiseemned ning -õlid, oliiviõli, kalaõli.
* Oomega-6: päevalille- ja maisiõli ning teravilja ja loomsete jahudega toidetud loomade liha, kalaõli, oliiviõli.
* Oomega-9: mandlid, pekaani- ja makadaamiapähklid, riisi-iduõli, avokaado, oliiviõli, rapsi- ja sinepiseemned.

Taastav GLA ehk gamma-linoleenhape
Kuidas toimib?
• Taastab kuiva ja küpse naha elastsust.
• Ennetab vananemist.
• Ravib ekseeme, leevendades sügelust, kestendust ja põletikku.
• Valuvaigistava toimega.
• Leevendab menopausi sümptomeid ja PMS-sündroomi.

Seespidiselt:
' kuningakepi-, kurgirohu- ja mustasõstraõli, koorimata purustatud kanepiseemned.

Vitamiinide suurimad vaenlased:
* alkohol,
* liigne kohvijoomine,
* suitsetamine,
* teatud ravimid (antibiootikumid, suukaudsed rasestumisvastased vahendid),
* ühekülgne toitumine.

Loe hiljem
Jaga
Kommentaarid