Mida tervisekassa hüvitab?

Tervisekassa kompenseerib stoomikotte ja -katteid kuni 550 tükki poolaastas ühe stoomi korral ning kuni 920 tükki kahe stoomi korral. Samuti hüvitatakse stoomirõngaid kuni 200 tükki poolaastas iga stoomi või fistuli kohta ning stoomi alusplaate kuni 125 tükki poolaastas. Lisaks hüvitatakse stoomi alusplaadi lisakinnitusi 360 tükki poolaastas. Stoomihooldusvahendite (kreemid, pulbrid, pastad, kaitse- ja liimieemaldusvahendid, puhastusvahendid ning lõhna neutraliseerijad) hüvitamise piirmäär on 22 pakendit poolaastas. Kui patsiendi stoomiümbruse nahk on allergiline või põletikuline, saab arst välja kirjutada retsepti alkoholivabale stoomipastale, mida hüvitatakse kuni 9 tükki poolaastas. Stoomikotivöösid hüvitatakse kuni kaks tükki poolaastas ja urostoomiga patsientidele kompenseeritakse eraldi retsepti alusel 50 uriinikogumiskotti poolaastas.

Oluline on teada, et kui arst kirjutab retsepti ühele stoomitoodete rühmale, lisatakse sellele automaatselt ka teised kombineeruvad tooted. Näiteks kui arst kirjutab patsiendile välja meditsiiniseadme kaardi stoomikottidele, tekivad lisaks kaardid stoomikotivööle, stoomirõngastele; stoomi alusplaadi lisakinnitustele, stoomihooldusvahenditele ja stoomi alusplaatidele. See tagab, et patsiendil on alati kõik vajalik olemas ilma eraldi retsepti taotlemata. Siin on aga paar erisust. Kolostoomi, ileostoomi, urostoomi või fistuliga patsiendile, kes ei saa stoomiümbruse põletikulise ja kahjustunud naha tõttu kasutada alkoholiga stoomipastat, tuleb kombinatsioonist eraldiseisvana kirjutada meditsiiniseadme kaart rühmale „Alkoholivaba stoomipasta“. Urostoomiga patsiendile, kes vajab uriinikogumiskotte, tuleb välja kirjutada eraldi meditsiiniseadme kaart rühmale „Uriinikogumiskotid“.

Tervisekassa hüvitatavaid stoomitooteid saab soetada meditsiiniseadmete kauplustest ja veebipoodidest. Praegu on tervisekassal stoomitoodete müüjate seas neli partnerit: AB Medical Group Eesti OÜ, OÜ B. Braun Medical, Linus Medical OÜ ja Sanpromed OÜ. Lisaks on võimalik neid tooteid soetada meditsiiniseadmeid müüvatest apteekidest. Kõik meditsiiniseadmete müüjad, kelle kaudu saab soodustusega seadmeid, leiab tervisekassa kodulehelt.

Pane tähele!

Tervisekassa hüvitab ainult neid meditsiiniseadmeid, mis on kantud meditsiiniseadmete loetellu. Igale meditsiiniseadmele on kehtestatud piirhind ja tervisekassa hüvitab meditsiiniseadmeid kas 90% või 50% ulatuses piirhinnast. Patsient peab ise tasuma vastavalt 10% või 50% seadme piirhinnast ja piirhinda ületava osa. Stoomitooteid hüvitatakse 90% soodustusega.

Õige hooldus on võtmetähtsusega

Stoomi hooldamine on oluline igapäevarutiini osa, et vältida nahaärritust, põletikke ja infektsioone. Regulaarne stoomikoti tühjendamine ja vahetamine aitab ennetada lekkimist ja ebameeldivaid lõhnu, samal ajal kui stoomi ümbritseva naha korralik puhastamine vähendab ärrituse riski. Naha tervise säilitamiseks on soovitatav kasutada spetsiaalseid hooldusvahendeid, nagu kreemid, kaitsevahendid ja liimieemaldusvahendid, mis aitavad vältida ärritust ja tagada stoomi parema kinnitumise.

Õigete toodete valimine on stoomiga toimetulekuks tähtis, sest hästi kinnituvad ja mugavad vahendid aitavad ennetada ebamugavusi ja nahaärritust. Täpsemalt saab stoomihoolduse kohta lugeda näiteks Tartu Ülikooli kliinikumi patsiendiinfost.

Kuigi stoomi paigaldamine võib alguses tunduda keeruline ja hirmutav, on see paljudele inimestele elukvaliteeti parandav lahendus. Õige hoolduse ja sobivate toodete kasutamisega saab vältida ebamugavust ja elada aktiivset elu. Stoom ei tähenda loobumist igapäevastest tegevustest – paljud inimesed jätkavad tööl käimist, sportimist ja reisimist.

Kui arst teatas kolme lapse emale Liis Saarnale, et ta vajab stoomi – ava soolesisu väljutamiseks –, sai naine šoki ja mõlgutas sünkmusti mõtteid. „Arvasin, et veedan edaspidi aega ainult kodus ja füüsiline lähedus on välistatud,“ meenutab ta oma hirme. Selgus, et need osutusid asjatuks.

Liis tunnistab, et pärast stoomi saamist tekitas esialgu ärevust ka pelgalt sellele mõtlemine. „Mu kõhul asub miski, mis elab ja töötab, aga minu tahtmisest ja kontrollist karvavõrdki ei hooli,“ kirjeldab ta.

Liis peab oluliseks stoomiga seotud eelarvamustest ja valehäbist üle saada – tema enda šokk olnuks samuti väiksem, kui ta oleks sellest rohkem teadnud.

Välismaa foorumites soovitati anda stoomile nimi, et see ei oleks inimese jaoks nii meditsiiniline. „Alguses ei osanud ma mingit nime välja mõelda, kõhul tundus olevat tulnukas – mingi võõrkeha. Ühel hetkel saabus aga äratundmine: see on veidi kapriisne ja isepäine tegelane, nagu näitlejanna Sharon Stone,“ naerab naine. „Keelemänguna kõlab ju ka sarnaselt: Sharon Stoom. Tõepoolest on vahe, kas mainida, et lähen stoomikotti vahetama, või öelda, et Sharon nõuab tegutsemist. Kui stoom on mõni päev veidi häälekam, võib rahulikult öelda, et Sharon tahtis ka kaasa rääkida!“

Sellega on saanud naljagi. Töökoosolekutel osaledes on Liisil kombeks kätt igaks juhuks kõhul hoida, et Sharonit vajadusel veidi vaigistada. „Kord küsis üks kolleeg minult heatahtlikult, kas mul on häid uudised, suunates pilgu mu kõhule,“ meenutab Liis. „Vastasin pikemalt mõtlemata, et Sharon siin toimetab jah, ning taipasin kohe, et vastus tegi asja veel segasemaks – ma ei olnud ju beebiootel! Hakkasime naerma ja rääkisin siis lühidalt, kes see Sharon on.“

Raske tee leppimiseni

Liis sai stoomi väga ebatõenäoliste asjaolude kokkulangemise tõttu operatsiooni tüsistusena. „Mul ei olnud enne mingit kogemust haiglas olemisega, aga siis juhtus selline ootamatus, et mulle tehti korraga erakorralises seisus mitu operatsiooni ja vereülekannet,“ tõdeb Liis. Et keha saaks kirurgilisest traumast paraneda, toodigi sool kõhule.

Pärast kolme nädalat haiglas oli Liisist alles luu ja nahk ning alguses liikus ta ühest toast teise vaid tugiraamiga, sest jõudu polnud. Tagasi tavapärase elu juurde hakkas naine naasma tahtejõu ja toetavate lähedaste toel kuu hiljem pärast koju lubamist.

„Kuigi stoom päästis mu elu, tuli see siiski täiesti ootamatult...“

Jaga
Kommentaarid