AEG ISEENDALE — kust ma selle ometi võtan?


AEG ISEENDALE — kust ma selle ometi võtan?
Foto: Pixabay

Meie ümber on meeletu müra. Me ei kuule vaikust, isegi ei oska seda kuulata. Me tunneme end vaikuses ebamugavalt, see pole enam meie seisund. Me kihutame elu kiirteel, aga ei peatu hetkekski, et puhata ning võtta mõnd minutit iseendale. Me tahame veeta rohkem aega oma lähedastega, aga ei oska, sest me ei oska veeta aega päris üksi. Meie elud ei toimi, oleme ärritunud ja ärevil, masenduses, kurvad ja pahased. Kogu aeg "tahame, igatseme, ootame" seda miskit (või keskit), mis teeks meid korda. Loodame või noh, tahame, et see tuleb väljastpoolt. Samas on meie abiline meis kõigis olemas, ta on lihtsalt vakka surutud, meie endi poolt. Kui soovid enesega uuesti sõbraks saada või trendikamalt öeldes "leida end uuesti", siis on hetk iseendaga ja üksi paratamatult esimene samm. Kuidas teha pausi?

Kui ei ole tegemist just kliinilise depressiooniga, vaid elutüdimusega üldisemas mõttes, siis on iseenda leidmine ilma meditsiinilise vahele sekkumiseta täiesti võimalik. Nüüd, pimedamaks muutuval ajal, kus loodus läheb ise puhkama, on inimesele antud hea võimalus pöörata oma pilk sissepoole ja natuke järele mõelda. Tee iseendani ongi “teekond”, mis koosneb mõnedest sammudest, millega saab iga inimene ise hakkama. Ja kui sinu kõrval või tutvuskonnas on keegi, kes paistab olevat iseendaga rahul ja õnnelik, siis on täiesti okei kuulata ka teda — kuidas ta selleni on jõudnud (isegi kui me ei taha seda kuulata, võiks proovida). Kogemus näitab, et inimesed jagavad hea meelega oma teadmisi.

Seotud lood:

Aeg iseendale — kust ma selle võtan?

Seda nagu pole ju kuskilt võtta, eks? Kell heliseb, tekk pealt ära, jalule! Juba on vererõhk kahekordne. Pissile, pesema, sööma või süüa valmistama, asjad kokku, autosse ja minek — süda taob, ees on ummikud, kell käib kiiremini, kui vaja, kurat, tarvis ju tööle, lasteaeda, kooli jõuda. Tööle saades on süda paha ja kopp juba ees, sa tunned end nagu jobu jobude seas. Tuttav, heh?

Viie minuti harjutused algajatele

Aega saab juurde tekitada ja selle jaoks ei ole vaja end pooleks painutada. Tee iseendani võib täiesti vabalt alata viiest minutist päevas. Toon siin ära mitu võimalust, kust see viis minutit näpistada ja kuidas seda teadlikult teha. Kui võtad selle ette, siis tee seda iga päev — järjekindlus on sinu vastutus siiski.

Loe veel

5 minutit enne voodist tõusmist. Kell heliseb. Ära tõuse kohe üles (või kui on kange pissihäda, siis tule voodisse pärast tagasi). Lama see viis minutit. Lase unel rahulikult minna ja endal virguda. Sa ei pea mitte midagi tegema, pole vaja mediteerida. Isegi kui su kaasa ärkab ilge ropsuga su kõrval üles, no mis siis. Sina keera end mõnusasse poosi ja naudi une- ja ärkveloleku vahel olemist. Kehale meeldib aeglane virgumine. Kui sind hakkavad kohe kummitama algava päeva mõtted ja kohustused, siis püüa oma mõtted suunata unistamisele: millest sa unistad?

Variatsioonid. Võta kohvi ja mine istu diivanile, õue terrassile, kuskile, kus võid olla omaette. Naudi oma hommiku algust üksi. Taas kord, ära mõtle algavale päevale. Püüa end hoopis kujutada näiteks kohta, kus sulle on meeldinud olla või tegevuse juurde, mida sa armastad. Katsu kinni püüda see tunne, mis sind sel hetkel alati on vallanud. Või kui pere siblib ümber ja no kohe üldse ei saa seda üksi hetke kätte, siis mine hommikul pissile ja istu 5 minutit lihtsalt poti peal, nii et uks on lukus. Sealgi proovi mitte mõelda töö ja ukse taga ootavate kohustuste peale. Kui ukse taga algab üks lõgistamine või “millal sa välja tuled, mis sa seal nii kaua teed”, siis võid jumala rahus oma pere hoiatada enne, et see on sinu aeg seal ja ärgu muretsegu, sa tuled sealt ka välja.

5 minutit keset päeva. Enamik käib meist tööl ja lõunat me ju ometi sööme. Vahepeal võtame ka kohvi-teed-vett. Tööl on raskem leida aega üksi olemiseks, või õigem oleks öelda — ruumi. Kuigi ma ei ole väga selle poolt, et iseendaga olemiseks on tingimata vaja klapid pähe panna ja muusikat kuulata, siis siinkohal võib muusika olla abiks omale vajaliku ruumi loomisel. Vali rahulik, aga mitte kurb muusika, kus “somebody did something bad”. Hea, kui leiad hoopis mõne instrumentaalpala pillidega, mille kõla sulle sobib, pane klapid pähe ja istu oma töölaua taga mitte midagi tehes. Alguses võib tunduda imelik selline aja mahavõtmine, aga selle harjumus kujuneb ruttu, sest see hakkab sulle meeldima.

Variant on minna ka näiteks koosolekuruumi, kui see on vaba. Või viieks minutiks õue istuma, jalutama või lihtsalt seisma. Mina ei ole see, kes suitsumeestele ütleb, et jäta suitsetamine maha — ka suitsupausid on pausid. Põhiline on kõikide võimaluste juures see, et oled üksi.

5 minutit õhtul. Töölt koju tulles võid kasutada oma viit minutit kohe. Öeldakse, et ei ole hea kohe oma “teise vahetusega” alustada, vaid võtta kahe vahetuse vahel väike hingetõmbepaus, et end maha laadida. Kuskil ei ole kirjas, et sa PEAD hakkama tegema kohe süüa, lapsi koolitöödes piitsutama jne. Muide, ka teised sinu ümber vajavad aega ümberhäälestumiseks. Nii et see on kõigiti sobilik hetk viieks minutiks. Tee omale üks tee või kohv, istu kuskile omaette maha ja lihtsalt puhka. On okei, kui töömõtted segavad, las nad lähevad vaiksemaks, sina võid meenutada oma unistusi, midagi, mis toob sära su silmadesse ja naeratuse huulile. Õhtud on ses mõttes tänuväärt ajad, et saad ka enne magamajäämist oma viit minutit kasutada. Mine voodisse, pane silmad kinni ning püüa end päevast lahti ühendada. Ütle endale mõttes: ma ühendan lahti töövooliku, trennivooliku, abikaasavooliku, lastevooliku, vanemate-, sõpradevooliku jne. Kui oled kõik siduvad voolikud lahti ühendanud, tunned mõnusat rahu ja oledki iseendaga.

Algus on algus ja iga asi saab alguse esimesest sammust. Mis siin kirjas, ei pea tegema kõike korraga ja kohe või just täpselt nii. Need on lihtsalt võimalused ja näited. Ole loominguline! Kui esimene viis minutit tehtud, liigu järgmise juurde ja mingil hetkel sa taipad, et oskad täitsa kenasti leida endale aega ja ruumi üksiolemiseks — sealt edasi muutub aeg iseendale tavaliselt pikemaks ja sügavamaks.

Jäta kommentaar
ARTIKLIT SAAB KOMMENTEERIDA AINULT REGISTREERITUD KASUTAJA!
Postitades kommentaari nõustud reeglitega
Loe kommentaare Loe kommentaare