Väärtusta end! Loe, kuidas lihtsate nippidega enesearmastust boostida!


SKISOFREENIAHAIGETE LÄHEDASTE NÕUSTAMINE
SKISOFREENIAHAIGETE LÄHEDASTE NÕUSTAMINEFOTO: Marko Mumm

Inimesed meie ümber hindavad meid täpselt sellisel moel, nagu me ise oleme enda silmis väärt. See on hea põhjus õppida ennast armastama ja õigesti väärtustama.

Kõigil meil on elus oma väljakutsed. Olulisim on väljakutsete juures see, kuidas neile reageerime, kui palju oleme nõus neist õppima ja milliseid muudatusi tegema. Mida vähem nõustume kaasa minema muutustega, mida elu meie teele paiskab (alustades kas või tühipaljast ummikusse sattumisest, kui oled juba hiljaks jäänud, või menüü vahetamisest lemmikkohvikus), seda rohkem vastuolusid tekib meie sees ning tekkinud mõtete ja tunnete virvarris on kerge end kaotada ja unustada.

Ennekõike võib see juhtuda inimestega, kellel rändab peas ringi pidevalt palju mõtteid ja kes on iseendale kehtestanud teatud reeglid ehk piirid, mis aitavad neil kontrollida oma tegevust ja elus toimuvat. Näiteks kuidas on nende riided kokku volditud ja asjad ära pandud, kuidas teised nendega käituvad, mismoodi nad oma päeva alustavad ja millised laulud peavad iPodist tulema. Kui need reeglid on soovikohaselt täidetud, tekitab see inimeses kindlustunde, et kõik on korras, ja paneb arvama, nagu polekski tal hirme.

Tegelikult oleme reeglid endale ise välja mõelnud, et ümbritsevat kontrollida. Mida enam tahame aga seda teha, seda rohkem on meil hirme. Seega satume kinnisesse ringi, kus kontrolli kaotamine muutub omakorda meie kõige suuremaks hirmuks.

Seotud lood:

Mõtle, kes sa oled ja mida soovid

Charles (42) oli edukas headhunter (personalivärbaja), kellele pärast abielu purunemist tundus, nagu oleks kõik kihva keeratud. Mitme miljoni dollariline äri purunes, sest inspiratsiooni polnud, ja kõikidel tema ümber tundus paremini minevat kui temal. Seepärast kadus tal seesmine motivatsioon midagi teha ja muuta.

Purunenud abielule järgnesid mitmed suhted, kus algus oli alati paljutõotav, ent paari kuu jooksul muutusid kõik enesekindlad naised tema jaoks abituks ja virisevaks. Mees ei suutnud aru saada, kuidas kõik imeline võis nii kiiresti muutuda tõeliselt inetuks. Kõikidel sõpradel tema ümber näis minevat fantastiliselt, nende suhted olid armastavad ja toetavad, see aga lisas veelgi õli tulle ja enesehaletsus aina kasvas. Charlesi väärtus tema enda silmis vähenes iga päevaga.

Loe veel

Ühel päeval oli olukord muutunud nii väljakannatamatuks, et ta hakkas lugema raamatuid eneseväärtustamisest, enesearmastusest ja suhtlemisest, mida sõbrad olid talle juba pikalt soovitanud. Paari kuu pärast hakkas ta käima regulaarselt life coachingu sessioonidel ja süvendatult tegelema iseenda sisemaailmaga. Ta mõistis, et maailm tema ümber peegeldab vaid tema enda sisemisi hirme ja ootusi, ning ainus võimalus seda muuta on keskenduda iseendale ning leida armastus endas ja enda vastu.

Alustuseks oli vajalik selgeks mõelda, kes ta ikkagi on. Küllap arutame üsna harva oma olemuse ja soovide üle . Tõtt-öelda on see väga lihtne ja vajalik.

1. ülesanne. Õpi tundma iseennast! Hea on teha nimekiri (kuni 20 punkti) tegevustest, mida sa naudid ja mis sulle meeldivad. Võid alustada ka paarist-kolmest tegevusest. Tähtis on leida tegevused, mis aitavad sul aja maha võtta ja tegeleda vaid iseendaga. Nimekirja sobib vaid see, millel pole mingit muud eesmärki peale naudingu ja lõbu. Sinna sobib näiteks lugemine, kuid mitte kooli või testi jaoks, vaid sellepärast, et tegu on hea raamatuga. Nimekirja koostamine pakub naudingut ja selle kaudu õpid iseennast tundma ning kasvatama eneseusaldust ja -usku.

Madal enesehinnang – suhte proovikivi

Suur infokogus, müra ja sagimine (audiodigitaalsetel suhtlejatel, enesega rääkijatel jt) muudavad elumuutustega kaasamineku keeruliseks ning tekib suur oht end võrdlema hakata teiste inimeste ja olukordadega. Võrdlused aga tekitavad negatiivseid emotsioone, sest neil on kehv omadus muuta kõik teistega seonduv imeliseks ja meid ennast puudutav viletsamaks ning seeläbi meie väärtust kahandada.

Tänapäeva mobiilses ja ühendatud maailmas, kus kõik tunduvad jagavat sotsiaalmeedias pilte oma “vägitegudest” ning sellest, kui hästi neil läheb, on vägagi lihtne ennast unustada ja hakata end võrdlema teistega. Kuna oma elu madalseisuga seotut jagavad inimesed harva, võibki jääda mulje, nagu oleks teiste elu pidevalt üksnes nauding, ilusad hetked ja rõõmsad sündmused.
Säärasest võrdlusest võib kergesti tekkida madal enesehinnang ja negatiivsed mõtted süvenevad. Suhted teiste inimestega on sel juhul suur väljakutse, sest madal enesehinnang põhjustab kartust muutuste ja arengu ees ning sellest saavad alguse hirmud, mida kantakse üle oma partnerile. Kartust tundes aga ei ole võimalik suhelda, sest siis näib iga mõte mitu korda hirmsam ja lahenduseks vajalik loovus ei liigu.

Kui me ise ei suuda oma mõtteid selgelt väljendada, on vajalik kas partner või terapeut, kes seda oskaks ning kellel oleks terve enesehinnang ja väga hea suhtlusoskus. Kahjuks võib ka kõige kõrgem enesehinnang kukkuda kurva ja kartliku inimese kõrval taas madalale. Seega on oluline, et suhtes teeksid mõlemad inimesed endaga tööd.

Armasta ennast ja sind armastatakse

Et teistega võrdlemisest lahti lasta, alustas Charles teadlikkuse saavutamisest – oma emotsioonide ja mõtete jälgimisest ning sellest, kuidas viibida hetkes. Teadlikkuse kasvades saame üha kiiremini jälile oma mõtete alguspunktile, misläbi suudame eraldada iseennast teistest ja jälgida, mis toimub meis endas. Et teadlikkust saavutada, on vajalik sellega tegeleda iga päev ja anda endale aega harjuda, et meie mõtted võivad liikuda kiiremini, kui soovime.

Aasta pärast sessioone terapeudiga ja tööd endaga kohtus Charles oma elu armastusega. Kuna mees oli jõudnud nii kaugele, et suutis ise endasse uskuda ega võrrelnud ennast enam teistega, ei “muutunud” naine abituks ega virisevaks. Seda armastust, mida mees näitas üles enda vastu, jagas ka tema armastatu. Iga kord, kui Charles hakkas endas kahtlema, suutis naine teda toetada ja armastada ning olla kannatlik ja haavatav – see omakorda aitas mehel taas astuda sammu edasi enesearmastuse poole. Iga arusaamatus on ju vaid järjekordne võimalus rääkida, asjad läbi arutada ja areneda.

2. ülesanne! Tõsta enesehinnangut! Kui kaaslane on enesehinnanguga kimpus, aita tal kokku panna kolm nimekirja. Ühes olgu tema tugevad küljed, teises tema saavutused ja kolmandas kõik omadused, mida ta iseendas imetleb (kui ta esialgu ei suuda midagi ise sinna kirjutada, toeta teda ja aita tal panna kirja see, mida teised temas imetlevad). Need nimekirjad aitavad inimesel meelde tuletada ja näha seda, kui palju head temas peidus on ning mida kõike ta on juba suutnud oma elu jooksul korda saata.

Kuidas ta võis mulle nii teha?

Peale enda võrdlemise teistega kõigutab enesehinnangut meie lähedaste kriitika ja negatiivsus. Kui perekonnas on keegi, kes iseendaga pahuksis ning seetõttu pidevalt teisi kritiseerib ja alahindab, mõjub see pikapeale meie enesehinnangule ja -väärtustamisele purustavalt. Kui keegi ikka piisavalt palju kordi korrutab, kuidas me mitte millegagi hakkama ei saa, jääme ühel hetkel teda uskuma, eriti kui seda inimest usaldame ja hindame.

Marianna (58) oli just kuulnud oma abikaasa käest, kellega ta oli koos olnud 29 aastat, et nende abielu on läbi ja mehel on uus suhe 20 aastat noorema naisega, kes pakub vaheldust, rõõmsaid hetki ja häid emotsioone. Kogu kooselu jooksul oli Marianna pidanud pidevalt kuulma, kui halb abikaasa ta on, et ta on rumal ja uhkeldav naine ning tegeleb liiga palju poegade ja koduga ning liiga vähe mehega, kes oli pidevalt tööl.

Marianna silmis oli elu läbi – suure osa oma elust oli ta ju veetnud mehe ja oma täiusliku (vähemalt teiste silmis) pere seltsis. Samal ajal tundus naisele, et kõikidel sõpradel läheb nii hästi ja armastus nende peres kasvab, mis omakorda tekitas veelgi suuremat depressiooni ja madalat enesehinnangut.
Mida teha, kui kogu su maailm kokku variseb ja kõikjal tunduvad olevat vaid ebameeldivad kogemused?

Kui Mariannaga esimest korda kohtusime, ei suutnud ta ühtegi lauset lõpetada, ilma et tema silmi poleks valgunud vähemalt paar pisarat – emotsioone oli palju ja veel rohkem oli enesehaletsust. Tuli välja, et tema abielu polnud juba pikka aega midagi muud väärt olnud kui suurt hulka raha ja kalleid kingitusi. “Kuidas ta küll võis mulle nii teha?” oli peamine küsimus, mida naine korrutas.

Olles elanud mehe kõrval, kellel oli tegelikult endal madal enesehinnang, suured soovid ja unistused, lisaks vähem püsivust ja ratsionaalset meelt kui Mariannal, oli naise elu igapäevaseks osaks olnud kriitika, negatiivsed kommentaarid ja kõikide tema soovide ja unistuste mahategemine. Pidev negatiivne tagasiside võib aga uhtuda meist välja igasuguse motivatsiooni ja eneseusu ning võtab meilt igasuguse tahtmise edasi liikuda.

Mariannaga alustasime kõige esmasest – enesearmastusest ning sellest, kuidas enesearmastuseni jõuda mõttetöö ja füüsiliste harjutuste kaudu.

3. ülesanne. Õpi ennast armastama!

1. Peegliharjutus – üks väljakutsuvamaid, ent samas tõhusamaid harjutusi.
Mine üksinda kuskile peegliga ruumi, pane taimerile 2 minutit ja vaata iseendale silma. Selle kahe minuti jooksul lase pähe tulla vaid positiivsetel mõtetel iseenda kohta. Lihtsalt vaata ja hinga! Pärast jätka silmavaatamist ja ütle endale kümme korda järjest: “Ma armastan sind … (ütle oma nimi)”. Isegi kui see tundub imelik ja harjumatu ning sa seda täiesti ei usu, ütle neid sõnu ikka ja tee seda südamest.

2. Puudutused – voodis olles ja enne magama jäämist puuduta iseennast. Alusta näost ja kaelast ning liigu kätega kogu keha mööda rahulikult edasi. Kuna puudutused avavad emotsioonid meie kehas ja maandavad stressi, on kõige olulisem see, et oleme võimelised ennast ise puudutama. Alles seejärel võime lasta teistel inimestel ennast kallistada ja puudutada.

Ületa oma hirmud!

Enesearmastus saab alguse tänulikkusest meie südames ja lahtilaskmisest hirmudest, mis hoiavad meid kinni ühes kitsas maailmapildis. Tänulikkust arendada on lihtne ja võimalusi selleks on mitmeid.

4. ülesanne. Arenda tänulikkust! Üks võimalus on igal õhtul tuletada endale meelde kolm asja, mis selles päevas toredat oli, ning selle eest mõtetes või valjuhäälselt tänulik olla. Kasulik on ka pidada nn tänulikkuse päevikut, kuhu saab panna kirja kõik head ja tänulikud mõtted. Seda on hea üle lugeda, kui ette tulevad uued raskused. Samuti on hea alustada oma päeva, mõeldes kolmele asjale, ilma milleta ei suudaks me oma elu näha ehk mille üle oleme tänulikud ja mis muudavad meid just selleks inimeseks, kes me parasjagu oleme.

Rohi on roheline vaid kastetuna

Enne kui mõtted hirmudeks muutuvad, on neid mitmeid kordi peas edasi-tagasi keerutatud ja seetõttu võib nendest lahtilaskmine tunduda nagu ilmajäämine tükikesest endast. Samas on kõik kinni meie soovides ja uskumustes – kui tahtmine on suur, on lahtilaskmisega kerge hakkama saada. Hirm on nagu koletis voodi all – mida rohkem temast mõtleme ja lugusid räägime, seda suurem ja hirmsam ta tundub, ent niipea, kui otsustame talle otsa vaadata, muutub ta pisikeseks ja võimetuks nagu tühi banaanikoor või õhupall.

Praeguseks on Marianna terve enesehinnanguga positiivne naine, kes aitab ja toetab oma sõpru ja tuttavaid ning suudab sirge selja ja säravate silmadega oma eksmehele otsa vaadata ka kõige keerukamates olukordades ja läbirääkimistes.

Marianna kõige suurem hirm oli seotud sellega, kuidas ta hakkama saab. Ta kartis, et
nii “vanana” ei suuda ta enam otsast alustada ning kohtumine inimestega, kes on endiselt armastavas paarisuhtes, võib väga ebamugav ja valus olla.

Aga kuna Marianna abielu polnud roosiline ja ta oli ka ise pikka aega mõelnud, kuidas seda lõpetada, oli tal lihtsam taibata, et otsast alustamine oli olnud tema enda suur soov. Naine mõistis, et kui ta ise ennast armastama ja austama ei hakka, ei tee seda keegi ning niimoodi pole võimalik edasi liikuda.
Kui õpime iseennast armastama, ei muutu mitte kõik päevad heaks, vaid me suudame keerulistest olukordadest kiiremini ja lihtsamalt välja tulla. Tähtis on teha vahet õnne otsimise ja õnnelik olemise vahel – viimane saab alguse meie enda seest ja juhul, kui paneme ennast esikohale. Ka siis, kui olukord on keeruline ja me ei tea, kuidas seda lahendada. Usk endasse on see, mis muudab meid õnnelikuks ja aitab edasi minna igas hetkes. Kuigi arvame, et rohi on teisel pool aeda alati rohelisem, on see rohelisim hoopis seal, kus seda kõige rohkem kastame.

Allikas: TP 10/2014.

Jäta kommentaar
ARTIKLIT SAAB KOMMENTEERIDA AINULT REGISTREERITUD KASUTAJA!
Postitades kommentaari nõustud reeglitega
Loe kommentaare Loe kommentaare